GUBI - Ontwerpers
DE ONTWERPERS VAN GUBIDenemarken is wereldberoemd om zijn lange en indrukwekkende designgeschiedenis, waar een designhuis als GUBI zijn stempel heeft weten te drukken. Natuurlijk ging dit niet gemakkelijk of alleen, want sinds 1967 hebben ze samengewerkt met zowel erkende ontwerpers als opkomende talenten van over de hele wereld, wat resulteerde in een zorgvuldig geselecteerde reeks prachtige meubelen van hoge kwaliteit. GUBI werd in 1967 opgericht door de ouders van de huidige eigenaar en CEO Jacob Gubi met een focus op het produceren van eigen designmeubels. Vandaag de dag staat het bedrijf echter bekend om het ontwerpen, creëren en lanceren van een reeks unieke meubels, lampen en woonaccessoires die over de hele wereld de aandacht trekken. De kenmerkende stukken van GUBI weten emoties op te roepen en betekenisvolle verhalen te vertellen waardoor de verschillende ontwerpen tijdloos en vertederend lijken. GUBI brengt vergeten designiconen uit het verleden samen met hedendaagse klassiekers en creëert zo een visionaire collectie die 100 jaar geschiedenis belichaamt en over de hele wereld wordt verkocht. In de loop der jaren is Jacob Gubi erin geslaagd om de creatieve visie van het bedrijf te behouden door middel van talloze samenwerkingen met nationale en internationale ontwerpers, die samen een reeks esthetische, functionele, duurzame en niet in de laatste plaats unieke ontwerpen hebben gecreëerd en geproduceerd.
)
Mads Caprani
De Deense lampontwerper Mads Caprani begon zijn ontwerpreis bij Louis Poulsen toen ze gebruik maakten van zijn technische vaardigheden als elektrotechnisch ingenieur. In deze functie werkte hij samen met een aantal getalenteerde en prominente ontwerpers, waaronder Arne Jacobsen, Poul Henningsen en Verner Panton. De interactie met deze visionairs wakkerde bij Caprani de interesse in design aan, wat het begin betekende van zijn grote lampenbedrijf dat wereldwijd grote successen boekte.
In 1967 kocht Mads Caprani's vader, Micheli Caprani, de lampenfabriek Rotaflex, waar Mads Caprani 10 jaar later in dienst trad met een duidelijke ambitie om zijn eigen stempel te drukken met zijn geplooide lampenkappen, die zeer ongebruikelijk waren voor die tijd maar al snel favoriet werden bij zijn klanten. In 1979 nam Caprani zelf het bedrijf over van zijn vader en veranderde de naam in Caprani Light, waardoor het kleine Deense bedrijf een grote wereldwijde naam werd met filialen in heel Europa en in Chicago en Wisconsin in de VS. Met deze generatiewisseling veranderde hij ook zijn eigen focus van alleen lampenkappen naar het ontwerpen van complete lampen, aanvankelijk in hout, voordat hij andere natuurlijke materialen zoals metaal en steen ging verkennen.
Van alle lampen van Caprani is het ongetwijfeld de Timberline vloerlamp die al zijn ambities voor een lampontwerp waarmaakte en zijn nalatenschap veilig stelde. Timberline is een uniek en opmerkelijk ontwerp met een tijdloze en klassieke esthetiek waardoor het natuurlijk meteen een bestseller werd en wereldwijd bekend werd als de 'Caprani lamp'. Caprani stierf in 2014 op 72-jarige leeftijd na het verwezenlijken van zijn droom om een van 's werelds grootste verlichtingsmerken op te bouwen. Maar dit was zeker niet het einde van zijn verhaal. Caprani's verlichtingsontwerpen zijn herontdekt en hoewel zijn bedrijf niet langer actief is, is de interesse in een ontwerp van Caprani nog nooit zo groot geweest. Het is daarom een groot genoegen voor het wereldberoemde verlichtingsmerk GUBI om samen te werken met de familie van Mads Caprani om zijn iconische lampen terug te brengen, zodat zijn fans over de hele wereld opnieuw licht in hun leven en huis kunnen brengen. Het is ook in deze context dat de iconische 'Caprani lamp' een renaissance beleeft met de herlancering van de Timberline vloerlamp, verkrijgbaar in een prachtige combinatie van witte kunststof, berken- en eikenhout.
)
Bill Curry
In de jaren '60 en '70 slaagde de Amerikaanse ontwerper Bill Curry erin om de tijdgeest van die decennia te vangen met zijn iconische lampontwerpen die zijn prachtige omgeving weerspiegelden, die werden omgezet in eenvoudige en intelligente ideeën met duidelijke visuele verhalen. Bovendien gaven Curry's multidisciplinaire achtergrond en zijn blootstelling aan baanbrekende ontwikkelingen in elektronica en lucht- en ruimtevaartsystemen hem de ervaring en het vertrouwen om zich aan industrieel ontwerp te wagen en vervolgens zijn eigen meubelbedrijf, Design Line Inc, te starten in 1962.
Curry ontwikkelde een nieuwe norm voor verlichting, waaronder een stuk waarin standaard, lamp en lampenkap samensmolten tot één organische vorm. Hij kreeg ook de eer voor het ontwikkelen van de eerste 'total look'-lampvorm die afziet van het traditionele 'lampvoet'-concept en in plaats daarvan de blootliggende lamp op een speelse en onafhankelijke manier verkent. Het is ook vanuit dit concept dat een van zijn meest iconische ontwerpen is ontstaan. Stemlite wordt gekenmerkt door zijn slanke frame en oversized opalen glazen lampenkap, waardoor een harmonieuze, tijdloze en klassieke look ontstaat die generaties lang meegaat. De serie werd ontwikkeld met verschillende modellen in verschillende kleuren en materialen, allemaal gekenmerkt door de eenvoudige combinatie. Deze 'total look' was meteen een hit en leverde zijn serie een Industrial Design Magazine Award op voor 'Best Lamps of the Year'. Het Amerikaanse ministerie van Handel presenteerde de Stemlite collectie in de Sovjet-Unie, Joegoslavië en Irak als de perfecte voorbeelden van Amerikaans design. Na het winnen van meer dan 50 nationale ontwerpprijzen werd Curry in 1969 beschreven als een van de toonaangevende ontwerpers van Californië, slechts een paar jaar voor zijn dood op de jonge leeftijd van 43 jaar. Zijn ontwerp nalatenschap leeft vandaag de dag voort als een van de ware pioniers van het Amerikaanse space-age design.
Naast zijn iconische Stemlite serie, slaagde Curry er ook in om de exquise Obello Draagbare Tafellamp te ontwerpen kort voor zijn dood, wat betekent dat hij deze nooit in productie heeft gezien of er een naam aan heeft gegeven. Obello is geïnspireerd door het atoomtijdperk, de ruimtewedloop en de popcultuur die Los Angeles in de jaren 1970 kenmerkte en die zich ontwikkelde tot de visuele vorm van de lamp. Deze Obello lamp is een iconisch space-age ontwerp dat dient als een sterk statement zowel binnen als buiten het huis en als een functionele verlichtingsbron.
)
Bonderup & Thorup
In 1969 studeerden de architecten Claus Bonderup en Torsten Thorup af aan de Koninklijke Deense Academie voor Schone Kunsten en begonnen te werken voor de Deense architect Henning Larsen in Kopenhagen. Vanaf dat moment begonnen de twee architecten een samenwerking die het grootste deel van hun carrière besloeg en resulteerde in een reeks uitmuntende ontwerpen.
De werken van Thorup en Bonderup worden gekenmerkt door hun eerlijke en klassieke eenvoud met een scherpe focus op detail en kwaliteit, wat vooral duidelijk is in de Semi pendant uit 1968. Maar pas in de jaren 80 kreeg het toen best verkopende Deense ontwerp wereldwijde erkenning en een iconische status, waardoor het een favoriet werd in veel verschillende interieurs over de hele wereld.
De Semi hanglamp is een klassiek en uniek ontwerp met een opvallende gebogen, geëmailleerde metalen kap die een diffuus, aangenaam en conisch licht geeft, waardoor hij ideaal is boven de eettafel of in de keuken. Door de lichtheid van de vorm, het unieke, tijdloze ontwerp en de verschillende kleuren en maten waarin het ontwerp verkrijgbaar is, is de Semi pendel een zeer veelzijdig ontwerp dat perfect past in allerlei omgevingen in zowel privé- als openbare ruimtes.
)
Corsini & Millet
Barba Corsini was een toonaangevende functionalistische architect die een aantal internationale prijzen won voor zijn ontwerpen voor het La Pedrera gebouw in Barcelona. Corsini werd sterk geïnspireerd door de Duitse architect Mies van der Rohe en de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. De persoonlijke ontwerpstijl van de Spaanse architect kan treffend worden omschreven als 'krachtige eenvoud', die ook duidelijk werd vertegenwoordigd door zijn Pedrera-collectie.
De getalenteerde architect Joaquim Ruiz Millet richtte in 1989 de galerie Galeria H20 op in Barcelona, waar hij diende als eigenaar, cultureel agitator, tentoonstellingscurator en redacteur van boeken en designobjecten. In 1991, toen de restauratie van La Pedrera plaatsvond, ontdekte hij de schoonheid van de prachtige PD2 vloerlamp, die hij behoedde voor weggooien. Ruiz Millet wilde de werken van Corsini redden en ze bekender en toegankelijker maken voor het publiek. Hiermee begon zijn samenwerking met Corsini voor de herlancering van de originele ontwerpen die hij destijds voor La Pedrera had gemaakt.
)
Gabriella Crespi
De Italiaanse ontwerpster en kunstenares Gabriella Crepsi zou in 2022 100 jaar oud zijn geworden. GUBI viert dit met het in productie nemen van de Bohemian 72 collectie, 50 jaar nadat deze voor het eerst werd geïntroduceerd. Tijdens haar buitengewone carrière in de designwereld wist ze moeiteloos te schakelen tussen de royalty's van Europa en de jetset van Hollywood, waar haar onmiskenbare glamour en raffinement haar de muze van ontwerper Valentino maakten en Audrey Hepburn, Gianni Versace en Hubert de Givenchy in haar sociale kring brachten. Crespi's esthetiek werd gekenmerkt door de dualiteit tussen modernistische functionaliteit en barok en de verschuiving tussen strakke lijnen en sensuele rondingen.
Bohemian 72 is een elegante, flexibele en verfijnde rotan collectie die Crespi's fascinatie voor sculpturale vormen en haar nieuwsgierigheid naar Oosterse culturen weerspiegelt. Tijdens haar leven werden deze exclusieve stukken alleen geproduceerd voor privéklanten, maar vandaag, 50 jaar na hun eerste introductie, heeft GUBI gewerkt aan de hand van haar originele tekeningen en deze uitzonderlijke collectie voor het eerst tot leven gebracht. De collectie bestaat uit een fauteuil, een driezitsbank, een kruk en een vloerlamp - en je kunt deze unieke vloerlamp hier vinden.
)
Louis Weisdorf
Bij de meest invloedrijke en bekende Deense architecten en industrieel ontwerpers denk je natuurlijk aan Louis Weisdorf. Weisdorf beschreef zichzelf als een specialist in veelzijdigheid, wat treffend zijn fenomenale en opmerkelijke carrière samenvatte. Deze omvatte een samenwerking met Tivoli Gardens in Kopenhagen, een succesvol architectenbureau en een reeks uitzonderlijke ontwerpen, waaronder Multi-Lite en de Turbo hangers - en vandaag de dag zijn verschillende van zijn ontwerpen wereldberoemd en zeer gewild als verzamelobjecten.
)
Robert Dudley Best
Naast erfgenaam van 's werelds grootste verlichtingsfabrikant Best & Lloyd, was Robert Dudley Best ook een fervent designliefhebber met een grote interesse in het doorbreken van de barrières tussen industriële en artistieke voordelen, een interesse die ook gedeeld werd door zijn vriend Walter Gropius. Walter Gropius was ook de oprichter van de Bauhaus-beweging, die Europa veroverde met zijn strenge, strakke lijnen en stijl, waar Dudley Best sterk door beïnvloed was. Het was ook in deze periode dat de eerste tekeningen voor het iconische Bestlite ontwerp werden gemaakt.
)
Space Copenhagen
Signe Bindslev Henriksen en Peter Brundgaard Rützou richtten in 2005 de ontwerpstudio Space Copenhagen op. Ze creëren meubels, lampen, verfijnde objecten en kunstinstallaties en decoratieve kunst voor privéwoningen, hotels en restaurants over de hele wereld. De ambitie van het ontwerpduo is om nieuwe manieren te creëren om tegenstellingen in evenwicht te brengen en contrasten te creëren, waaronder klassiek met modern, industrieel met organisch, sculpturaal met minimalistisch en licht met schaduw.
)
Gio Ponti
De Italiaanse architect, ontwerper en redacteur Gio Ponti wordt gezien als een van de meest invloedrijke visionairs van de 20e eeuw. Gedurende zijn hele carrière ontwierp Ponti verschillende meubels en producten, van kasten, lampen en stoelen tot keramiek, glasobjecten en spiegels. Hij bouwde ook gebouwen, waaronder de iconische Pirelli Tower wolkenkrabber in Milaan en het Denver Art Museum, dat in 14 landen werd gebouwd. Met zijn eigen designtijdschrift Domus bevorderde hij nieuwsgierigheid en openheid naar innovatief design.
Ponti's ontwerpen werden sterk beïnvloed door het motto 'la dolce vita', waardoor mensen zich omringen met goed design om beter van het leven te kunnen genieten. Deze levendige Italiaanse levensstijl wordt duidelijk weerspiegeld in zijn portfolio, dat kunstenaars en ontwerpers tot ver in de toekomst blijft inspireren. Vandaag de dag worden veel van zijn ontwerpen opgepikt door slimme verzamelaars die een vleugje Italiaanse esthetiek en moeiteloze elegantie aan hun interieur willen toevoegen.
Tot zijn prachtige collectie behoren de F.A. 33 spiegels, oorspronkelijk ontworpen in 1933 voor de meest prominente lampen-, glas- en spiegelfabrikant van die tijd, FontanaArte, die Ponti en Pietro Chiesa een paar jaar eerder hadden opgericht. F. A. De 33 spiegel heeft een licht gebogen vorm en een iconische en tijdloze look die een fijne, elegante toets geeft aan elke interieurstijl.
)
Jacques Adnet
De Franse architect en Art Deco modernist Jacques Adnet was een icoon van het Franse modernisme. In 1925 werd hij erkend als een van de meest veelbelovende jonge ontwerpers door zowel de Salon d'Automne als Les Expositions des Arts Decoratifs - en tot op de dag van vandaag is hij een van de meest geëerde Franse ontwerpers wiens blijvende en innovatieve werk nog steeds zeer gewild is. Gedurende zijn hele carrière was Adnet altijd een van de eerste kunstenaars die nieuwe trends tot uitdrukking bracht, waarbij hij ook een van de eerste ontwerpers was die leer en glas combineerde in de structuur en decoratie van een meubelstuk - wat ook het geval is met zijn Adnet spiegels.
In 1950 ging Jacques Adnet een partnerschap aan met een beroemd Frans modehuis, waarvoor hij een lijn van discrete maar opmerkelijke met leer beklede meubels en woonaccessoires ontwikkelde. Hij ontwierp een elegante en opvallende ronde lederen spiegel met prachtige details die hem bijzonder opvallend en decoratief maken in het interieur. Naast de unieke lederen en gepolijste messing details is de Adnet spiegel ook verkrijgbaar in verschillende maten en in zowel vierkante als ronde vormen, die elk een sculpturale touch en tijdloosheid toevoegen aan de gang, slaapkamer of badkamer, waar ze zeer decoratief zijn.
)
Mathieu Matégot
Mathieu Matégot was een veelzijdige, onafhankelijke en autodidactische Hongaarse ontwerper, architect en kunstenaar die het grootste deel van zijn leven doorbracht in Parijs, waar hij zich in 1931 vestigde nadat hij was afgestudeerd aan de Kunst- en Architectuurschool van Boedapest. In 1939 meldde hij zich vrijwillig voor het Franse leger, waarna hij gevangen werd gehouden in Duitsland tot hij ontsnapte in 1944. Zijn krijgsgevangenschap in oorlogstijd was een belangrijk moment in Matégot's carrière, want hier maakte hij kennis met het innovatieve materiaal en de techniek die hij Rigitulle noemde en die later het meest karakteristieke kenmerk van zijn werk zou worden.
Het is deze baanbrekende techniek en dit materiaal waar hij het meest bekend om is, en waarop hij later patent kreeg om toe te voegen aan al zijn ontwerpen. Hij produceerde altijd een beperkt aantal producten, maximaal 400, en dat bleef zo tot de jaren 1960 toen Matégot plotseling stopte met produceren en begon te werken met wandtapijten, wat hij de rest van zijn carrière bleef doen. Net als textiel kon Rigitulle ook buigen, vouwen en kneden om de meubels die hij ontwierp een transparantie, gewichtloosheid en blijvende moderniteit te geven.
)
Paavo Tynell
"De man die Finland verlichtte" - zo werd de baanbrekende Finse verlichtingsontwerper Pavvo Tynell liefkozend genoemd. Tynell was een van de oprichters van Taito Oy, waar hij de eerste industriële fabrikant van verlichtingsarmaturen in Finland werd. Tynell werd een meer prominente ontwerper in de jaren 1930 en 1940 en werkte samen met enkele van de meest erkende en beroemde Finse architecten, waaronder Alvar Aalto als een van de meest opvallende. Tynells bedrijf Taito Oy produceerde armaturen voor Alvar Aalto's grote projecten, zoals het Paimio Sanatorium en de Viipuri Bibliotheek.
Tynell werd vooral geëerd voor zijn werk in de ontwerpstudio 'the Finland House' in New York, waar het indrukwekkende werk van Finse ontwerpers en ambachtslieden werd tentoongesteld. Zijn elegante messing ontwerpen werden meteen een succes in Noord-Amerika en hij begon verlichtingsontwerpen te maken voor het prestigieuze Amerikaanse bedrijf Lightolier. Tynell was een uitzonderlijke meester-ambachtsman, die zijn ontwerpen creëerde vanuit een traditionele esthetiek met een moderne gevoeligheid gecombineerd met een uitgebreid gebruik van geperforeerd en gepolijst messing als zijn belangrijkste materiaal.
)
Greta M. Grossmann
Het Zweedse designicoon Greta M. Grossmann wist een lange carrière van 40 jaar te behouden in zowel Europa als Noord-Amerika, waar ze zeer actief en invloedrijk was in de door mannen gedomineerde designwereld. Ze had veel indrukwekkende prestaties, allemaal op het gebied van industrieel ontwerp, interieurontwerp en architectuur. In 1933 voltooide ze haar studie aan de gerenommeerde kunstinstelling van Stockholm, Konstfack, waarna ze met haar man, Billy Grossman, naar Los Angeles emigreerde. Hier opende ze een veelgeprezen winkel aan Rodeo Drive, waar ze als een van de eersten moderne Scandinavische esthetiek naar Zuid-Californië bracht. Haar unieke benadering van Zweeds modernisme was meteen een hit in Los Angeles en het duurde niet lang voordat ze een klantenkring van beroemde klanten had opgebouwd.
Van al haar prestaties op het gebied van design en architectuur is ze het meest bekend om haar industriële ontwerpen, waarvan de Gräshoppa vloerlamp en Cobra tafellamp tot haar bekendste werken behoren.